۱۳۹۴ بهمن ۵, دوشنبه

بهبودی ورزش در جامعه معلول ما همت مضاعف میخواهد - (بخش دوم)

 جامعه ای که زنانش از فعالیت های سیاسی ؛ اجتماعی؛ اقتصادی؛ فرهنگی و ورزشی محروم باشند؛ جامعه ای معلول است. جامعه ورزشی و فرهنگی ما در این بابت از معلولترینهاست. در حالیکه زنان در جوامع هم سنگ ما سالیان درازی است پابه پای مردان در مهمترین رقابت های داخلی و بین المللی  حضور دارند؛ ورزش ما همچنان ورزشی مردانه است. در جامعه مرد سالار ما زنان ورزشکار با مشکلات و محدودیت های مضائفی روبرو بودند؛ اما با همه اینها توانسته بودند جایگاهی در ورزش ایران پیدا کنند. این جایگاه تخریب و ویران شد و بر این ویرانه که آوای جغد ها در آن شنیده میشد؛ پس از سالها  گروهی اندک با هزار و یک مشکل توانستند در مسابقات داخلی و بین المللی مشارکت داشته باشند. 
در جامعه ما زنان از فعالیت های فرهنگی و ورزشی و... به حاشیه رانده شده اند و  زنان و دختران میهن ما از حضور در استادیومهای ورزشی محروم و با ممنوعیت روبرو هستند. آیا این برای کشور و ملت متمدن و تاریخی ما شرم آور نیست؟ 
جامعه ای که زنانش از تماشای مسابقات ورزشی محرومند چگونه می تواند ورزشی شایسته و  همگانی و پیشرفته داشته باشد. جامعه ای که جنتی  رئیس شورای نگهبان در باره دانشگاه رفتن بانوانش می گوید: ‌ْٰ«دانشگاه رفتن خانم ها از بدبختی هاست»! چنین جامعه ای  به چه قهقرایی رفته است وای بر آن باد! 
نسرین افضلی پژوهشگر مطالعات زنان و جنسیت  در گفتگو با صدای آمریکا می گوید: رسانه های حکومتی ایران مرتبا از خشونت علیه زنان در آمریکا حرف می زنند؛ اما تازه ترین آمار شکاف جنسیتی در ۱۴۵ کشور جایگاه ایران ۱۴۱ یعنی ته جدول و آمریکا ۲۸ است.
در این جامعه؛ آزادی زنان بد است! برابری زن و مرد بد است! ورزش زنان بد است! زن حق انتخاب ندارد و دختر دانشجوی رزمی کارش زیر فشار و بازجویی و تحقیر و ... مجبور به خود کشی میشود.
«شلر فرهادی»‌ فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه  دختری رزمی‌کار  از ایل سنجابی بود. در پاییز ۱۳۹۰ در حالیکه خودش را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آماده می‌کرد،‌ ناپدید شد. پس از گذشت حدود پنج ماه خانواده‌‌اش او را در حالیکه از لحاظ جسمی به شدت ضعیف شده بود و در وضعیت روحی بغرنجی قرار داشت از بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین تحویل گرفتند و به روستای خود در کرمانشاه بازگرداندند. ماموران وزارت اطلاعات با شرط اینکه او باید در صورت احضار شود به زندان مراجعه کند او را تحویل خانواده‌اش می‌دهند.
۱۰ ماه پس از آزادیش در دی ماه ۱۳۹١، اداره اطلاعات کرمانشاه شلر فرهادی را احضار کرد و او پس از آگاهی از احضار خود،‌ با شلیک گلوله‌ای از تفنگ شکاری پدرش به زندگی خود پایان داد.  سرگذشت این دختر جوان در سکوت خبری، همچنان پر از ابهام مانده است، اما چیزی که روشن است اینکه آینده پر از امید او با یک بیانیه و یک تلفن به یک قطعه خاک در تاریکی و سکوت خلاصه شد.
در گزارشی در باره وضعیت اسفناک ورزش در بین بانوان ایران چنین می خوانیم:
 دکتر وحید شجاعی، مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد ساری  در باره وضعیت ورزش بانوان می گوید: پایه اصلی ورزش همگانی سلامت است و ورزش باعث تزریق شادابی و پویایی به جامعه می‌شود. خانواده رکن اصلی در جامعه است و مادران هم رکن اصلی خانواده هستند و قطعاً اگر آنها به تحرک و فعالیت ورزشی روی بیاورند این اخلاق به اجتماع هم منتقل می‌شود. اجتماع از خانواده‌های مختلفی تشکیل شده است که با فرهنگ و سنت متفاوت در کنار هم قرار گرفتند و قطعا رفتار خانم‌ها و گرایش به سمت آنها به پویایی خانواده کمک می‌کند. به لحاظ تنوع فرهنگی و ضعف در نگرش؛ برنامه‌ریزی‌های ما به سمت توسعه ورزش آقایان است. ...
شجاعی درباره هزینه و امکانات ورزش همگانی برای بانوان گفت: اگر فرهنگ ورزش کردن توسعه یابد دیگر ورزش کردن هزینه زیادی در برندارد. ما باید سبک زندگی خودمان را عوض کنیم. همه فکر می‌کنند که باید تمام تلاششان را روی ورزش قهرمانی و حرفه‌ای بگذارند، در حالی که در کشورهای دیگر بسیاری از سرمایه گذاران در ورزش همگانی سرمایه‌گذاری می‌کنند اما ما فکر می‌کنیم اگر انرژی بگذاریم روی این موضوع سودی ندارد.
او درباره برنامه‌ریزی صحیح در این باره اظهار کرد: ورزش همگانی باید تبدیل به یک فرهنگ شود، در غیر این صورت هرقدر هم سازمان تاسیس کنیم، فایده ندارد، یعنی ورزش باید در تمام لایه‌های اجتماع تزریق شود. باید از کشورهای موفق الگو‌پذیری کرد و آن الگوها را با توجه به فرهنگ خودمان بومی سازی کنیم. متأسفانه وضعیت ورزش همگانی ما خیلی اسفناک است و این از جایی مشخص است که بیماری در کشور ما گسترش یافته است. این بیماری‌ها از بی‌توجهی به ورزش ناشی می‌شود. 
به گزارشی از پروانه حسینی پژوهشگر انسانشناسی و مطالعات خاورمیانه در باره حضور زنان ایران در میادین ورزشی توجه کنید:
اولین حضور زنان ورزشکار ایرانی  در مسابقه های جهانی به بازی های آسیایی ۱۹۵۸ ژاپن برمی گردد. در این دوره از مسابقه های آسیایی چهار زن از ایران در رشته های دو و میدانی و تنیس روی میز شرکت کردند.
المپیک ۱۹۶۴ توکیو اولین المپیکی بود که زنان ایرانی در آن حاضر بودند. در این رقابت ها نمایندگان زنان ایران در رشته های پرش ارتفاع، پرتاب دیسک، دو صد متر، پرش طول، و ژیمناستیک حضور داشتند.

در سال ۱۹۶۶ زنان ایران برای اولین بار توانستند در مسابقه های جهانی صاحب مدال شوند. در این سال تیم والیبال زنان به بازیهای آسیایی بانکوک راه پیدا کرد و برنده مدال برنز شد. در همین سال والیبال مردان هم به همین مقام رسید. به این ترتیب مردان و زنان والیبالیست ایرانی در کنار هم روی سکوی سوم بازی های آسیایی ایستادند.
مدال زنان ورزشکار ایرانی در در سال ۱۹۷۴ تبدیل به طلا شد. تیم ملی زنان شمشیربازی ایران در بازیهای آسیایی تهران به مقام قهرمانی رسید. در این دوره از بازی ها شمشیر بازی زنان ایران برنده ۲ طلا (فلوره تیمی و اپه تیمی) ، یک نقره (مهوش شفائی) و یک برنز (گیتی محبان) شدند.
تا سال ها بعد از انقلاب به ورزش زنان توجه نمی شد. در الگو های مذهبی که بعد از انقلاب و در دوران جنگ برای زنان ارائه داده می شد ورزش جایی نداشت. در اولین حضور زن ایرانی در المپیک بعد از انقلاب در سال ۱۹۹۶ آتلانتا یک زن برای پرچمداری کاروان ورزشکاران اعزامی ایران انتخاب می شود. این زن لیدا فریمان، اولین زن شرکت کننده در المپیک بعد از انقلاب است. فریمان در تیراندازی رشته تفنگ ۱۰ متر بادی حضور داشت و توانست رنکینگ ۴۷ را به دست بیاورد.
در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم پرچمدار کاروان ایران یک ورزشکار زن، هما حسینی، بود. در این دوره از مسابقات هما حسینی در قایقرانی ، نجمه آبتین در تیروکمان، و سارا خوش جمال فکری در تکواندو شرکت داشتند. پرچمداری زنان المپیکی ایران اگرچه با هدف سیاسی و برای نشان دادن زن با حجاب و با قدرت ایرانی به علامت مشارکت زن مسلمان و اقتدار ملی انتخاب شد، از درون خود نظام دور از انتقاد نماند.
مخالفینی از درون کشور به پرچمداری زن و حتی به مشارکت زن ایرانی در مسابقه های خارج از کشور اعتراض کردند و اعتراض آنها بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
پس از المپیک ۲۰۰۸ پکن علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه گفت: «این موضوع جنگ با ارزش ها و آماده سازی مردم برای فرج امام زمان است، آیا می فهمید چه می کنید؟ ... این که زن را جلودار می کنید، غیر از سرپیچی از فرمایشات معصومان است؟ ...
به این ترتیب تصویری که از زن پرچمدار ایرانی در جهان ارائه می شد مناسبتی با وضعیت زنان و ورزش زنان در درون کشور نداشت. هر دو پرچمدار کاروان های ایران بعد از برگشت به ایران شرایط را برای ادامه ورزش سخت دیدند.
تیم ملی فوتسال زنان ایران برای اولین بار پس از باخت مقابل ژاپن در مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا نایب قهرمان آسیا شد
لیدا فریمان بعد از سال ها تلاش برای پیشرفت رشته تیراندازی با آزردگی تیراندازی را ترک کرد. او در مصاحبه اش با روزنامه شرق گلایه می کند که با وجود این که در شرایط سخت و امکانات کم در مسابقه ها تیراندازی کرده اما مسوولان وقت برایشان مهم نبود که او پیشرفت کند.
پرچمدار تیرانداز ایران می گوید: "حضور من بیشتر از نتیجه ای که قرار بود به دست بیاورم اهمیت داشت... شاید هدف از حضور من، آن هم در رژه و پرچمداری در المپیک این بود که ثابت کنیم زن مسلمان می تواند در یکی از مهم ترین رویداد های ورزشی شرکت کند، آن هم با حجاب". قابل تامل است که در حالی که از او تقدیری نشده و در همان یک باری که به مراسمی در شورای شهر تبریز دعوت شده، به او قابلمه هدیه داده اند.
هما حسینی هم پنج سال بعد از پرچمدار ی کاروان ایران در بازی‌های المپیک چین از صحنه‌ها محو شد. او در مصاحبه با خبرنگار مهر گفت: سال ۸۸ تیم ملی قایقرانی اصلا شرایط خوبی نداشت و مربی‌ای هم در آن مقطع نبود که به درد پاروزنان حاضر در اردو بخورد. همان موقع به دنیامالی، رئیس وقت فدراسیون گفتیم که اگر قرار است روال به این صورت بماند از تیم ملی خواهیم رفت و او هم در پاسخ به ما گفت، بروید!"
یکی از موفقیت های ورزش زنان ایران در سال ۲۰۱۰ به دست آمد. در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو خدیجه آزادپور توانست اولین طلای انفرادی زنان ایران در تاریخ بازیهای آسیایی را درووشوو کسب کند. در این دوره از مسابقات ایران با قهرمانی خدیجه آزاد پور، نایب قهرمانی تیم تیراندازی دختران، مدال برنز تیم روئینگ و مدال های دختران تکواندوکار به رده چهارم جدول رده بندی مدال های در بازی های آسیایی ۲۰۱۰ رسید.
این بار هم حضور زنان ایرانی در میدان های ورزشی خارج از کشور انتقاد مخالفین درون کشوری را به دنبال داشت. سیدمحمد غروی، عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، با انتقاد از صدا و سیما به خاطر پوشش و پخش تصاویر مربوط به ورزش بانوان در رقابت های گوانگجو گفت: «از مسئولان می ‌خواهم که در مورد حضور بانوان در مسابقات جهانی تجدیدنظر کنند"
بعد از بازگشت به ایران ورزشکاران زن مورد بی مهری مسئولین قرار گرفتند و پاداش آپارتمانی که از قبل از مسابقات به برندگان مدال طلا وعده داده شده بود از خدیجه آزادپور دریغ شد. به قهرمان ووشوی آسیا گفتند تنها در صورتی که متاهل شوید این پاداش به شما تعلق خواهد گرفت. 
یکی دیگر از پیروزی های چشمگیر زنان ورزشکار ایران در المپیک ۲۰۱۲ حاصل شد. در المپیک لندن الهه احمدی در تیراندازی به مرحله فینال راه یافت و به مصاف هفت تیراندازان از کشورهای چین، آمریکا، چک، لهستان و روسیه رفت و در پایان در رده‌ی ششم ایستاد این بهترین عنوان تاریخ ورزش زنان ایران در بازیهای المپیک است.
این پیروزی الهه احمدی و راه یابی او به مرحله فینال تیراندازی المپیک ورزشکاران زن ایرانی را امیدوار کرد که رسیدن به مدال المپیک می تواند امکان پذیر باشد.
پیروزی دیگر ورزشکاران زن ایران در مسابقه های فوتسال آسیا ۲۰۱۳ رقم خورد. در این مسابقه ها تیم ایران به فینال راه پیدا کرد و در بازی با تیم ژاپن با اختلاف یک گل به مقام نایب قهرمانی فوتسال زنان در آسیا رسید. گرچه این پیروزی با ارزش و شیرین بود ولی از تیم فوتسال زنان در جشن تجلیل و بازی نمادین که در ورزشگاه آزادی برگزار می شد تقدیر نشد.
این تیم به مراسم جشن دعوت شده بود و نادیده گرفتنشان در مراسم بی احترامی بزرگی محسوب میشد. فهیمه زارعی زننده تک گل فوتسال زنان ایران به تایلند که در شهرستان بشاگرد زندگی می کرد به دلیل نداشتن هزینه سفر به تهران قصد شرکت در مراسم را نداشت ولی با اصرار لیلا اقبالی کاپیتان تیم راضی به سفر شد.
درمراسم که پخش مستقیم می شد به تیم‌های ساحلی، نوجوانان، فوتسال و فوتبال مردان پاداش اهدا شد اما تیم فوتسال زنان، نایب قهرمان آسیا، پشت جایگاه شیشه‌ای ورزشگاه آزادی ماندند، مورد بی توجهی قرار گرفتند، و آزرده خاطر مراسم را ترک کردند.
ادامه دارد...

تصاویر از مریم صادراتی و توران شادپور در دو میدانی و مهوش شفائی در شمشیر بازی سکوی قهرمانی فلوره نخستین دوره شمشیر بازی قهرمانی آسیا ( پاییز 1352 ) بانو مهوش شفایی با هفده سال برفراز سکوی آسیا ایستاده و همانگونه که پیداست از شدت هیجان بر پای خود بند نیست بانو ژیلا الماسی روی سکوی دوم و قهرمان ممتاز ژاپنی بر روی سکوی سوم در کنارشان بانو ناهید آچاک با عنوان چهارمی ایستاده است همانطور که پیداست سکوی اسیا در تصرف بانوان ایران است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر